facebook 

 

Zillertal-reizen.nl, specialist in actieve groepsreizen naar het Zillertal, Tirol

Voorbereiding en informatie

Conditie
Activiteiten in de bergen, bergwandelen en klimmen zijn inspannende bezigheden. Je bent elke dag een aantal uren in de natuur, het is dus belangrijk dat je een goede conditie hebt. Als je met een groep op pad bent, is het vervelend als iemand niet goed kan meekomen. Niet alleen voor de anderen, maar ook voor jezelf. Het kan bovendien onveilige situaties in de hand werken.

Een misstapje door vermoeidheid is snel gemaakt en blessures door ongetraindheid zijn eerder regel dan uitzondering. Helaas komt het elk jaar voor dat deelnemers zichzelf overschatten.

Als je onvoldoende kunt mee komen, heeft de leiding het recht je een aangepast programma te laten volgen of je zelfs uit te sluiten van verdere deelname.

Om een idee te geven van de inspanning: 1000 meter stijgen kost onder goede omstandigheden drie tot vier uur. Dat is veel zwaarder dan een uurtje tennissen.

Als je geen goede basisconditie hebt dan heb je vier tot vijf maanden nodig om deze op te bouwen. Door een langzame opbouw van de training voorkom je blessures. De nadruk van de training dient vooral te liggen op het vergroten van het algemene uithoudingsvermogen.

Goede trainingen zijn hardlopen en fietsen. Een goede indicatie hoe het gesteld is met je conditie is de Coopertest.

Lengte van de dagtrajecten
Wij organiseren wandelingen en activiteiten in verschillende zwaarte catergorieën. Om een duidelijk beeld te hebben welke categorie u het beste ligt, hebben wij de verschillende categorieën op een rijtje gezet.
De wandelingen in de bergen gaan altijd bergop en bergaf. Wij proberen een zo juist mogelijk beeld van de te bewandelen paden weer te geven. Wanneer je een reis bij ons boekt, informeren wij je over de mee te nemen benodigdheden. Ook informeren wij je over de juiste voorbereiding op een wandel- of actiefweek in de bergen.


CAT 1


Caterogie 1 is de eenvoudigse. De wandelpaden zijn breed en goed begaanbaar.
De wandelingen gaan voornamelijk over paden met losse, kleine steentjes, boerenlandwegen en weide`s.

Conditie: basis conditie (wandelen met rugzak)
Duur van de wandeling: 3 tot 5 uur
Ingelaste pauze:Ja (pauze`s komen bovenop de bovengenoemde wandeluren)
Ervaring met het wandelen in de bergen: niet vereist

CAT 2


We verlaten de brede paden en gaan de bospaden op. Deze paden zijn goed gemarkeerd en goed begaanbaar.
Voornamelijk komen we op de paden met iets meer rots, steen en boomwortels. Stijgen en afdalen gaat geleidelijk.
Eenvoudige gedeeltes worden afgewisseld met iets steileren wandelpaden.

Conditie: basis conditie (wandelen met rugzak)
Duur van de wandeling: 3 tot 5 uur
Ingelaste pauze:Ja (pauze`s komen bovenop de bovengenoemde wandeluren)
Ervaring met het wandelen in de bergen: niet vereist

CAT 3


Via de bospaden gaan we in deze caterogie richting de bomengrens. De wandelingen beginnen voornamelijk in bosrijk gebied, waarna we al snel boven de bomengrens komen.
De paden worden steiler en ook de afstanden langer. Boomwortels, steen en rots komen we allemaal tegen.

Conditie: goede basis conditie (wandelen met rugzak)
Duur van de wandeling: 4 tot 6 uur
|Ingelaste pauze:Ja (pauze`s komen bovenop de bovengenoemde wandeluren)
Ervaring met het wandelen in de bergen: niet vereist

CAT 4


In caterogie 4 gaan we nog een stukje verder. De wandelingen liggen vrijwel boven de bomengrens en zijn ruiger van karakter.
Leuke bospaadjes, rostblokken, steen en gruis wisselen elkaar af. Zo wandel je over enorme weide`s met bloemen en bergbeekjes en zo beklim je een helling met puin en gruis. Vroeg in het wandelseizoen kan je sneeuwvelden tegenkomen.
Sommige pasovergangen zijn met staalkabels gezekerd. Het meenemen van een kelttersteigset en helm is aan te bevelen.
Mocht je geen klettersteigset hebben, is deze via ons tegen gereduceerd tarief te verkrijgen.

Conditie: zeer goede conditie (ervaring met het wandelen, inclusief zwaardere bepakking)
Duur van de wandeling: 6 tot 9 uur
Ingelaste pauze:Ja (pauze`s komen bovenop de bovengenoemde wandeluren)
Ervaring met het wandelen in de bergen: Ja

CAT 5


Alpine wandelingen en beklimmingen vallen bij ons onder caterogie 5. Het meenemen van alpine materiaal is een vereiste.
Pickel, helm, touw en klettersteigset is een pre. Mocht je dit niet zelf hebben, is het via ons tegen gereduceerd tarief te verkrijgen.
De tochten gaan over sneeuwvlaktes en gletsjeroversteken. Hierbij is een minimale cursus van de KNBV C1 van toepassing.

Conditie: zeer goede conditie (ervaring met het wandelen, inclusief zwaardere bepakking)
Duur van de wandeling: 6 tot 9 uur
Ingelaste pauze:Ja (pauze`s komen bovenop de bovengenoemde wandeluren)
Ervaring met het wandelen in de bergen: Ja


Gezondheid
Om aan een bergsportactiviteit deel te nemen is een medische keuring niet verplicht. Maar mocht je medicijnen gebruiken of een aandoening hebben die het beoefenen van de bergsport zou kunnen belemmeren, dan dien je dit bij inschrijving te vermelden.

Wij gaan er van uit dat je voorafgaand aan de inschrijving het een en ander hebt besproken met je arts en het normaliter geen probleem is dat je deelneemt. Bij twijfel kan je arts contact opnemen met de medische commissie van de NKBV: medisch@nkbv.nl

Ondanks het akkoord van je arts heeft de hoofdverantwoordelijke van de cursus of tocht (tochtleider, instructeur of gids) het laatste woord, als ter plaatse blijkt dat er gezondheidsproblemen optreden. De leiding kan je (gedeeltelijk) uitsluiten van verdere deelname. Dit geldt overigens voor iedere deelnemer.

Acclimatisatie
Het lichaam past zich in eerste instantie aan door een versnelde ademhaling en hogere hartslag. Vervolgens maakt het lichaam meer rode bloedcellen aan, zodat zuurstoftransport efficiënter wordt, ofwel het lichaam acclimatiseert. Als je sneller stijgt dan je lichaam zich kan aanpassen, kun je hoogteziek worden.

Verschijnselen van hoogteziekte ontstaan pas na enkele uren op hoogte en kunnen zijn: hoofdpijn, verminderde eetlust, misselijkheid, duizeligheid, slapeloosheid, vermoeidheid en een licht gevoel in het hoofd. Vaak worden de symptomen toegeschreven aan iets anders, zoals slecht hebben geslapen of het eten op de hut dat iemand niet goed heeft gesmaakt.

De beste manier om dit te voorkomen is om het lichaam de tijd te geven zich aan grotere hoogte aan te passen: acclimatiseren. Een goede acclimatisatie kost tijd. Dit houdt in dat je je lichaam, door minimaal 2 à 3 flinke tochten boven de 2500 meter aan de hoogte laat wennen. Daarbij is het van belang dat je op een lagere hoogte overnacht. De combinatie hoog klimmen en laag slapen bevordert de aanpassing.

Huttenleven
Tijdens de tochten in de Alpen wordt meestal overnacht in berghutten. Ze variëren van primitief tot vrij comfortabel. Meestal zijn ze eigendom van Alpenverenigingen. Leden krijgen j korting op de overnachtingsprijs. Behalve de hutten die eigendom zijn van Alpenverenigingen zijn er ook privé-hutten. Hier krijg je geen korting.

In berghutten geldt een aantal regels en gebruiken. In veel hutten mag je de verblijfsruimte nog wel in met je bergschoenen aan, maar het betreden van de slaapruimte met bergschoenen is overal verboden. Ook pickel en stijgijzers dien je in de hal of een speciale ruimte achter te laten. In de Zwitserse en Franse hutten zijn meestal huttensloffen aanwezig. In andere landen moet je hier zelf voor zorgen.

De beheerder van de hut wijst de slaapplaatsen toe. Je slaapt in het Lager, een soort slaapzaal met een rij matrassen naast elkaar. Dekens en kussens zijn aanwezig; je moet zelf zorgen voor een lakenzak (verplicht). De slaapplaatsen zijn nogal smal, bedoeld om binnen de beperkte ruimte, zo veel mogelijk mensen onderdak te verlenen.

In de hutten worden eenvoudige maar voedzame maaltijden geserveerd. Een vegetarische maaltijd is eveneens mogelijk. Houd wel rekening met zeer eenvoudige en wellicht eenzijdige maaltijden, zoals b.v. aardappelen met gebakken ei of spaghetti met tomatensaus.

Hoewel in de hutten over het algemeen alles verkrijgbaar is, is het toegestaan je zelf meegebrachte etenswaren te nuttigen. Denk bijvoorbeeld aan ontbijt, tussendoortjes en oploskoffie, theezakjes en soep. Je kunt warm water bestellen om zelf dranken te bereiden.

De meeste hutten hebben een eigen generator voor electriciteit. Beheerders zijn altijd uitermate zuinig met deze energie, het licht gaat pas laat aan en uiterlijk om 22.00 uur uit. Vanaf die tijd is het ‘Hüttenruhe’. ’s Nachts is er vaak geen licht, dus is het handig een hoofdlampje mee te nemen. Reken op eenvoudige sanitaire voorzieningen: koud water, meestal een eenvoudig toilet en geen douches, hoewel er steeds meer hutten zijn die over douches en warm water beschikken.

Er wordt van je verwacht dat je meehelpt de hut leefbaar te houden door ’s ochtends de dekens op te vouwen, het slaapvertrek opgeruimd te houden, tafels af te ruimen en geen privé-spullen in het dagverblijf te laten slingeren.

Afval vormt een groot probleem. Het verdwijnt in septictanks of het gaat terug naar het dal, wat een kostbare zaak is voor een hut. De beste oplossing is dat iedereen zijn eigen afval weer meeneemt naar het dal.

Omdat berghutten zo geïsoleerd liggen is de bevoorrading gecompliceerd; vaak moet er gebruik gemaakt worden van kabelbanen of helikopters. Hierdoor zijn de prijzen van maaltijden en consumpties vaak duurder dan in het dal.

Milieu
Geen enkele sport is zo verbonden met de natuur als bergsport. Waar je ook klimt, welke tocht je ook maakt, de natuur speelt altijd een grote rol.
Iedereen kan eenvoudig een bijdrage leveren aan het behoud van het milieu door de onderstaande gedragsregels in acht te nemen:

  • Maak zoveel mogelijk gebruik van het openbaar vervoer.
  • Als je gebruik maakt van de auto: parkeren in het dal en niet zo ver mogelijk de berg op.
  • Ga kritisch om met verpakkingsmateriaal, neem het afval mee terug naar het dal.
  • Loop, indien mogelijk, alleen op de gebaande paden, zo voorkom je verdere erosie.
  • Laat dieren met rust, vermijd voederplaatsen, maak geen lawaai
  • Pluk pluk geen bloemen
  • Houd je aan lokale regels

Deel deze pagina op:
Facebook Twitter Google+ Linkedin

© 2016 Zillertal-Reizen.nl | Ontwerp en realisatie: 7EN20.nl